A NAPSZEMÜVEG TE VAGY
Lassan elő-elő kandikál a nap és pótolhatjuk a tavaly nyaraláskor elveszett, kettétört, összekarcolt napszemüvegeinket. Fogyóeszköz, mégis napokat, heteket vacakolunk vele, hogy rátaláljunk az igazira, mert a napszemüveg MI VAGYUNK. Ebben a kérdésben általában nem ismerünk kompromisszumot. Ruhában, ékszerben, egyéb kiegészítőben úgy tűnik sokkal könnyebb a választás. Az alábbiakban, néhány típikus napszemüveg viselőt kategorizáltunk. Szerintem valamelyik fiókban magunkra ismerünk mind.
1. SUNNY TURKALLO
Ő az utcai zsibárusok kedvence. Válogatás nélkül emeli le a kínáló állványokról a legvacakabb plexi napszemüvegeket. Elsősorban árorientált: jöhet minden, ami kétezer alatt kapható. Csak ritkán szempont, hogy jól áll-e a darab. Imádja a hamisítványokat és magasról tesz az eredetiségre.
2. Az Egyszerű BRANDfüggő
Sunny Turkallo ellentetje. Általában nő, de szép számmal szaladgálnak már hímnemű példányok is. Ő az, akinél szintén nem szempont, hogy jól áll-e valami. Márkasznob és ez arra kényszeríti, hogy a divatlapokból, internetről szemügyre vett modelleket bárhonnan, bármennyiért beszerezze. Elsősorban nem magának, hanem környezetének, puccos baráti körének kell megfelelnie. Ehhez szüksége van legalább egy dzsippes, férfi vállalkozó egzisztenciára, aki finanszírozza az új modellek folyamatos beszerzését. Felismerhető onnan, hogy csak az itthon már bevezetett márkákat ismeri. Amit keres: Armani, Gucci, Versace, D&G…Könnyen rásózhatók a jól sikerült thai hamisítványok.
3. A KIFINOMULT
Ő is márkafüggő, de a szimpla brandfüggőtől eltérő minőségre fókuszáló szempontból. Jól ízléssel választja ki a napszemüvegeit, jól ismeri saját magát. Fontos számára, hogy kényelmes és egészséges legyen a viselet. Áldoz a termékre, de megkeresi a legjobb ajánlatot. Leértékeléskor sem derogál vásárolnia a tavalyi modellek közül. Szinte sosem veszt el egyet sem, általában még a régiek is meg vannak valahol a fiókban.
4. A Hűséges ÖRÖKMOZGÓ
Csak sportfazonok jöhetnek számításba. Nagy hangsúlyt fektet a lencsetípus megválasztására. Polarizáció nélküli modellek szóba sem jöhetnek. Szeme érzékeny a porra, huzatra, fényre, ennek ellenére poros, szeles, napos szabadidős tevékenységeket végez. Napszemüvegeit hamar elnyűvi, ezért gyakran látogatja optikusát. Megszokott, bevált márkáját keresi.
5. A GYAKORLATIAS
Régen rájött, hogy a napszemüveggyártás technológiája, nem titkos szabadalom. Kevésbé márkás modellek, is lehetnek kiváló minőségűek és remek dizájnúak. Nem ragaszkodik tehát a száron elhelyezett kérkedő logókhoz és feliratokhoz. Fő szempont a minőség és az ár. Középkategóriás átlagmárkákat keres, vagy bevezető áras termékeket. Egy-egy fazon a szívéhez tud nőni. Ha elveszik, vagy eltörik, kétségbeesetten keres ugyanolyat, de persze sehol sem talál. Hosszasan vacillál míg ráveszi magát egy újabb modell megvásárlására.
6. A HŰTLEN
Ő az, aki napszemüvegeit papírzsebkendőként használja. Jó, azért az orrát még nem fújja bele, de eldobható cuccként kezeli az eszközt. Már-már nyűgnek tartja, hogy hordani kell, ezért minél olcsóbb, annál jobb alapon válogat. Nagyon nehezen rá lehet beszélni a minőségre, de nála ez nem szempont. Az UV védelem, vagy egyéb egészségfaktorok nála túl elvont, értelmezhetetlen fogalmak. Napszemüvegeit előszeretettel hagyja a kocsi szélvédője alatt, a kesztyűtartóban vagy az ülésen. Esetében az amortizációs folyamatok hatványozottan gyorsan zajlanak le. A szemüvegek élettartama jelentősen lerövidül.
7. A KÉNYELMES
Szereti napszemüvegeit a leghamarabb a legkevésbé bonyolult módon beszerezni. A legközelebbi bolt vagy optika esélyes nála, ha tartanak, arcához jól illő, kényelmes modellt. A márka kevésbé fontos, mint a minőség és az ár. Észérvekkel, kis rábeszéléssel meggyőzhető a jobb és picit drágább modellek melletti döntésről, de szeret gyorsan, egyszerűen kényelmesen túlesni a dolgon.
8. MADE IN CHINA, vagy THAILAND
Ő az utazó, aki tengerparti nyaralásairól egy rakás hamis napszemüveggel, meg órával meg táskával érkezik haza. Addig hordja a modelleket, amíg el nem adja őket a szélesebb ismerősi körben. Igazi plázacirkáló csencsmanci. Képes a saját arcáról is áruba bocsátani a modellt „jelentős” kedvezménnyel: -„ csak neked ennyié, mer má hordott!”A párszáz forintos darabonkénti beszerzési árat nem szégyelli tizenöt húszezres eladási árrá alakítani, és bárkire rásózni a bóvlikat. Kedvenc madara listánk elején tanyázó EGYSZERŰ BRANDFÜGGŐ. És így be is zárult a kör.